113 vuotta SIXTiä. 113 vuotta perinnettä.

Saavutettavuusseloste

Saavutettavuusseloste

(Viimeksi Päivitetty: kesäkuu 2025)

Tässä saavutettavuusselosteessa Transporent Oy (jäljempänä "SIXT" tai "me") kerromme, kuinka toteutamme sovellettavan lainsäädännön vaatimukset palveluidemme saavutettavuudesta.

1 Oikeudellinen perusta

Tämä katsaus sisältää seuraavat EU:n saavutettavuusdirektiivin 2019/882 (European Accessibility Act, "EAA"), lain digitaalisten palvelujen tarjoamisesta ("LGPT") ja siihen liittyvän asetuksen ("LGPTA") mukaiset tiedonantovelvoitteet:

• EAA 13 artikla (2) yhdessä liitteen V kanssa

• EAA 4 artikla (3) 1. lause yhdessä liitteen I osan III kohdan (b) kanssa

• EAA 4 artikla (3) 2. lause yhdessä liitteen I osan IV kohdan (g) kanssa

• LGPT 9 §:n selvityksen

• LGPT 7 §:n vaatimusten täyttäminen

• LGPT 10 § c -kohdan vaatimusten täyttäminen

2 SIXT verkkopalveluiden saavutettavuus

a. Yleinen kuvaus palveluista ja niiden toiminnasta

Tarjoamme verkkosivuillamme ja SIXT-sovelluksessa varausmahdollisuuden erilaisiin liikkumispalveluihin. Näiden kautta voit tutustua ja varata seuraavia palveluita:

- * Autojen ja tavara-autojen vuokraus*: Auton ja tavara-autojen vuokraus ennakkovarauksella verkkosivuston tai SIXT-sovelluksen kautta.

- SIXT Share & SIXT Share 3rd Party: Auton vuokraus käyttöalueella sovelluksen kautta aikaperusteisella tai kilometripohjaisella maksulla.

- SIXT+ Unlimited: Maksamalla liikkumissitoumusmaksun ja tarvittaessa liittymismaksun, asiakas voi ottaa käyttöön, palauttaa ja vaihtaa sopimuksessa sovittuun ajoneuvoluokkaan kuuluvan ajoneuvon - etuineen ja tiettyine palveluineen -kaikilla Sixt Unlimited -asemilla ilman lisämaksua.

- SIXT+ auto abo: Tämä on all-inclusive (”kaikki sisältyy”) -autotilauspalvelu, jossa asiakas saa pysyvästi käyttöönsä auton maksamalla kuukausittaisen perusmaksun.

- SIXT Ride: Taksien ja kuljettajapalvelujen varaaminen.

Ensinnäkin, voit tutustua tarkemmin edellä mainittuihin liikkumispalveluihin verkkosivuston alasivuilla tai SIXT-sovelluksen eri osioissa. Erityisesti löydät tietoa palveluiden sisällöstä, hinnoittelusta sekä kunkin liikkumispalvelun sopimuksen tekemisen edellytyksistä.

Liikkumispalvelusta riippuen varausominaisuus mahdollistaa halutun auton tai tietyn ajoneuvoluokan valitsemisen. Valinnan ja valintojen tarkistamisen jälkeen voit syöttää henkilötietosi (nimi, osoite, sähköpostiosoite, ajokorttitiedot) sekä valita haluamasi maksutavan varausprosessin aikana. Tietojen tarkistuksen jälkeen maksu käsitellään salatun yhteyden kautta. Tämän jälkeen saat varausvahvistuksen antamaasi sähköpostiosoitteeseen tai käyttäjätilisi vastaavaan osioon verkkosivustolla tai XX-sovelluksessa.

Lisäksi varausominaisuuden avulla voit hallinnoida varauksiasi verkkosivustolla ja XX-sovelluksessa. Varaustietoja voidaan siellä tarkastella, muuttaa tai peruuttaa kulloinkin

sovellettavien ehtojen mukaisesti.

Saavutettavuuden toteutus

Palvelujen saavutettavuutta luodessamme olemme ottaneet lähtökohdaksi EAA-, LGPT - ja LGPTA-lainsäädännön mukaiset vaatimukset. Lisäksi olemme hyödyntäneet eurooppalaista yhdenmukaistettua standardia EN 301 549 sekä siinä viitattua W3C:n Web Content Accessibility Guidelines -ohjeistuksen (jäljempänä "WCAG") uusinta versiota. Olemme ottaneet huomioon WCAG-ohjeiden A- ja AA-vaatimustasot ja toteuttaneet useita toimenpiteitä saavutettavuuden varmistamiseksi.

Standardit EN 301 549 ja WCAG jäsentävät saavutettavuusvaatimukset neljään pääkategoriaan: (aa.) Havaittavuus (bb.) Hallittavuus (cc.) Ymmärrettävyys (dd.) Toimintavarmuus.

Alla on esitelty konkreettiset toimenpiteet, joita olemme toteuttaneet näiden vaatimuskategorioiden mukaisesti.

aa. Havaittavuus (WCAG kohta 1)

Tietojen ja käyttöliittymäkomponenttien on oltava käyttäjille havaittavissa olevassa muodossa. Olemme toteuttaneet nämä vaatimukset seuraavin toimin:

- * Parannettu värikontrasti:* Olemme säätäneet verkkosivustomme ja SIXT-sovelluksen (kaikki tuotteet paitsi Ride) värejä paremman luettavuuden varmistamiseksi. Tämä on erityisen hyödyllistä näkörajoitteisille käyttäjille.

bb. Hallittavuus (WCAG kohta 2)

Käyttöliittymäkomponenttien ja navigoinnin on oltava käytettävissä. Olemme toteuttaneet nämä vaatimukset seuraavin toimin:

- * Parannettu käytettävyys näppäimistöllä*: Olemme helpottaneet sivustomme navigointia näppäimistöllä lisäämällä interaktiivisiin elementteihin oikeat roolit ja vaaditut ARIA-attribuutit, mikä parantaa sarkain- ja kohdistusnäppäinten toimivuutta eri varaamisvaiheissa.

- * Päivitetty HTML-rakenne*: Olemme lisänneet semanttisia HTML-elementtejä, kuten ul, li, input ja button, tukemaan paremmin apuvälineitä käyttäviä henkilöitä. Lisäksi olemme uudelleenjärjestelleet sivun otsikkoelementit (esim. H1, H2 jne.) loogisen järjestyksen säilyttämiseksi.

- Suuremmat kosketuspinnat Sixt-sovelluksessa: Olemme kasvattaneet kaikkien käyttöliittymäelementtien kosketuspintojen vähimmäiskooksi 44x44 pikseliä. Tämä muutos varmistaa, että käyttäjät voivat helposti käyttää painikkeita ja muita kosketuseleitä, mikä vähentää tahattomia painalluksia ja parantaa kokonaiskäyttökokemusta.

cc. Ymmärrettävyys (WCAG kohta 3)

Tietojen ja käyttöliittymän toiminnan on oltava ymmärrettävää. Olemme toteuttaneet nämä vaatimukset seuraavin toimin:

- * Korjatut kuvien kuvaukset*: Olemme korjanneet puuttuvat tai virheelliset kuvaukset kuville. Tämä varmistaa, että käyttäjät saavat kuvia koskevaa tietoa myös silloin, kun he eivät voi nähdä niitä.

- * Parannetut selitetekstit interaktiivisille elementeille* Olemme varmistaneet, että interaktiivisten toimintojen, kuten karusellien, selitetekstit ovat selkeämpiä ja helpommin ymmärrettäviä. Tämä helpottaa käyttäjiä hahmottamaan, mitä toimintoja he voivat suorittaa, kuten esimerkiksi dian esityksen käynnistämisen tai keskeyttämisen.

dd. Toimintavarmuus (WCAG kohta 4)

Maksimoi yhteensopivuus nykyisten ja tulevien käyttäjäagenttien, mukaan lukien apuvälineteknologioiden, kanssa. Olemme toteuttaneet nämä vaatimukset seuraavin toimin:

- * Parannettu yhteensopivuus puhesyntetisaattoreiden kanssa*: Olemme lisänneet elementteihin tunnisteita (esimerkiksi alt-attribuutteja) ja kuvauksia varmistaaksemme, että puhesyntetisaattorit voivat kuvata ne käyttäjille, jotka tukeutuvat äänikuvauksiin.

3. SIXTn sähköisten viestintäpalveluiden ohjeidenmukaisuus

Tarjotakseen saavutettavuutta kaikille asiakkaille SIXT tarjoaa useita eri yhteydenottokanavia, jotka on mukautettu erilaisiin tarpeisiin. Asiakkaat voivat ottaa meihin yhteyttä puhelimitse, mikä tukee näkörajoitteisia henkilöitä, jotka saattavat suosia suullista viestintää tekstipohjaisten muotojen sijaan. Kuulovammaisia tai kuuroja varten on saatavilla kirjallista tukea sähköpostin ja live-chatin kautta SIXTn verkkosivuilla ja sovelluksessa. Mobiilisovelluksemme sisältää lisäksi integroidut tukitoiminnot ja on optimoitu ruudunlukijoille, jolloin asiakkaat voivat saada apua suoraan omalta laitteeltaan. Lisäksi asiakkaat voivat esittää kysymyksiä sosiaalisen median kanavien kautta, mikä tarjoaa saavutettavan, tekstipohjaisen viestintävaihtoehdon. Nämä eri vaihtoehdot varmistavat, että asiakkaat voivat valita juuri heille sopivimman ja saavutettavimman yhteydenottotavan.

4. SIXTn sisäinen saavutettavuuden palautekanava

Jos sinulla on kysymyksiä tai ehdotuksia palveluidemme saavutettavuuteen liittyen, voit ottaa yhteyttä sisäiseen saavutettavuusvastuuhenkilöömme:

accessibility@sixt.com